Hukassa: kestävä vaatesuhde

“En mä tätä voi pukea, mulla oli tämä mekko jo viime vuoden pikkujouluissa!” 

“No en mä tätä toppia oikeasti tarvitse, mutta kun tämä on niin halpa…”

“Mun vaatekaappi pursuilee lattialle, mutta en silti löydä mitään kivaa puettavaa!”

Kuulostaako tutulta? Niin meistäkin, ja siksi yksi Tankin kolmesta teemasta on vaatteet.

Nykyinen kulutuskulttuurimme on ulottanut vaikutuksensa myös tapaamme pukeutua. Vaatekauppojen näyteikkunat tarjoilevat meille pikamuotia ja sen jatkuvasti vaihtuvia trendejä. Sosiaalisen median yleistyttyä olemme yhä tietoisempia siitä, miltä meidän tulisi näyttää ja miten pukeutua. Haluamme olla trendikkäitä, haluttavia ja onnellisia. Shoppailusta on tullut harrastus. 

Mutta tekeekö tällainen kuluttaminen todella onnelliseksi vai olisiko aika kyseenalaistaa koko juttu? Voisiko samaa asukokonaisuutta käyttää useammissa juhlissa tai jättää uuden paidan kokonaan kauppaan?

Vaatteiden elinkaareen liittyy monenlaisia ongelmia ja haasteita. Suurimmat vaateketjut saattavat tuottaa vaatteensa epäekologisesti ja epäeettisesti kehittyvissä maissa. Työntekijöille ei makseta elämiseen riittävää palkkaa ja työolosuhteissa on usein toivomisen varaa. Esimerkiksi Bangladeshissa vuonna 2013 puutteellinen työturvallisuus ja suoranainen välinpitämättömyys johtivat Rana Plaza -vaatetehtaan sortumiseen ja yli 1100 työntekijän kuolemaan. 

Pikamuodin yksi ongelma on myös se, ettei usein vaihtuvia mallistoja saada myytyä loppuun. Erään arvion mukaan jopa noin 30 prosenttia kauppojen vaatteista jää myymättä, jolloin ne päätyvät ilman outlet-toimintaa polttojätteeksi. 

Moni kuluttaja saattaa myös kokea, ettei vaatteiden huoltamisesta tai kierrättämisestä ole saatavilla tarpeeksi tietoa. Tämä on johtanut siihen, että vaatteiden käyttöikä lyhenee ja ne päätyvät rytättynä ja ryvettyneenä milloin minkäkin keräyslaatikon pohjalle. Kun vaatteita tuotetaan ja ostetaan jatkuvasti lisää, täyttyvät myös kirpputorit ja kierrätyskeskukset loputtomista vaatevuorista. 

Mitä yksittäinen ihminen voi tehdä ympäristökuormituksensa ja omatuntonsa keventämiseksi tämän jatkuvan kulutusrumban keskellä?

Tankin vaatekampanjan tavoitteena on tarjota vaihtoehto loputtomalle vaatteiden kuluttamiselle ja herättää siihen liittyen ajatuksia ja keskustelua. Suhde vaatteeseen voi kertakäytön sijaan olla läheinen ja rakas. Asukokonaisuuden ei myöskään tarvitse koreilla uusimman muotilehden kannessa ollakseen tyylikäs. 

Tekijöidensä huolesta ja ahdistuksesta noussut kampanja nojaa aiheestaan huolimatta positiivisiin sisältöihin. Tarkoituksena on kääntää katse pikamuotia pursuavista kaupoista omaan vaatekaappiin ja muistuttaa kuluttajaa vaatteen käyttäjän vastuusta, joka jatkuu koko elinkaaren ajan. Uusia vaatesuhteita haettaessa kiinnostavampi ja kestävämpi tyyli löytyy kirppareilta, kierrätyskeskuksista ja kavereiden kaapeista. Paras vaatesuhde ei synny paniikissa ostettuun bilepaitaan vaan esimerkiksi rakkaan ihmisen kaapista löytyneeseen vaatteeseen, johon pukeutuessa on aina hyvä olla. 

Tankki vaatekampanjan kantavat teemat ovat vaatesuhde ja kestotyyli. Sisällöt vaihtelevat videoista blogiteksteihin ja innostavaan haasteeseen. Vaatesuhde lähtee ajatuksesta, että vaate on aina enemmän kuin vain kehoa peittävä kangas tai kylmältä suojaava välttämättömyys. Vaatteeseen muodostuu aina myös suhde ja jos tämän suhteen halutaan kestävän, vaatetta kannattaa huoltaa ja hoivata. Kestotyyli-haasteen idea on siinä, että vanha vaate näyttää usein paremmalta kuin uusi ja tämä saisi näkyä sosiaalisessa mediassa enemmän. Lisäksi ajaton vaate ja tyyli säästää sekä lompakkoa, ympäristöä että omia hermoja! Kerromme molemmista teemoista enemmän blogipostauksien muodossa kampanjan aikana.

Olemme oppineet Tankissa syksyn aikana valtavasti. Kampanjan työstäminen on opettanut ideoinnista ja kampanjan rakentamisesta, mutta myös ekologisesta elämäntavasta. Ympäristökysymyksen käsittely hyvällä porukalla on ollut paljon antoisampaa kuin niiden märehtiminen yksin kotona. Ratkaisukeskeinen asenne taas on tarjonnut keinon kanavoida ympäristöön liittyvät huolet mielekkääseen toimintaan, jonka lopputuloksen voi nähdä konkreettisesti. Yksi parhaista asioista projektissa onkin ollut uusien näkökulmien saaminen sekä muiden tankkilaisten vertaistuki.

Seuraa Tankin nuorten kestävän elämäntavan somekampanjaa 12.11. alkaen! Meidän tiimin vaatteisiin keskittyvä sisältö julkaistaan 20.–23.11.

Nanni, Silja, Emma, Stella ja Sirkku

Helsingin ja Jyväskylän Tankit

 #tankkisll #kestotyyli #vaatesuhde #kestävämuoti #kestäväkulutus #kestäväkehitys